Menu

Close

&wij en jij als docent-in-opleiding

De tweedegraads lerarenopleidingen van Hogeschool Windesheim en de deelnemende scholen van OOZ leiden sinds 2022 docenten op vanuit het concept Samen Opleiden: met elkaar geven we het opleiden van jou als onze toekomstige collega vorm. We maken met elkaar het opleidingsprogramma en we voeren dat samen uit: afgestemd op jouw individuele leerbehoeften.

We leiden op volgens drie pijlers:

We leiden op volgens drie pijlers:

Pijler ‘Relaties opbouwen’

Goede onderlinge relaties tussen betrokkenen (docent/leerkracht/student/leerling etc.) brengt ons tot leren en ontwikkelen. Die basisregel van de pedagogiek kenmerkt dit partnerschap: we doen het samen. We leren van en met elkaar; zo ontwikkelen we.

Pijler ‘Eigenaarschap tonen’

Iedereen heeft anderen nodig om goed te kunnen functioneren. Dat betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor jezelf en voor de ander. Je gelooft in de kracht van samen.

Pijler ‘Maatwerk leveren’

We bieden iedereen een onderwijsaanbod waarmee het optimale bereikt kan worden in leerlingen, studenten en docenten en zij het best tot hun recht komen.

Pijler 1 ‘Relaties opbouwen’
Goede onderlinge relaties tussen betrokkenen (docent/leerkracht/student/leerling etc.) brengt ons tot leren en ontwikkelen. Die basisregel van de pedagogiek kenmerkt dit partnerschap: we doen het samen. We leren van en met elkaar; zo ontwikkelen we.

Pijler 2 ‘Eigenaarschap tonen’
Iedereen heeft anderen nodig om goed te kunnen functioneren. Dat betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor jezelf en voor de ander. Je gelooft in de kracht van samen.

Pijler 3 ‘Maatwerk leveren’
We bieden iedereen een onderwijsaanbod waarmee het optimale bereikt kan worden in leerlingen, studenten en docenten en zij het best tot hun recht komen.


Ons beroepsbeeld

Vanuit de socialiserende functie van het onderwijs zie je het als opdracht om leerlingen te leren dat ze onderdeel zijn van een groter geheel, van een samenleving, van een traditie. Dit vraagt erom dat je midden in de maatschappij staat, dat je je bewust bent van de diversiteit tussen leerlingen en dat je een uitgebreid palet van instrumenten hebt om je daartoe te verhouden.Je werkt vanuit het waarderend perspectief. Bij de brede basis…

Onze visie op opleiden van docenten

De omgeving waarin je leert kan er verschillend uitzien. We hebben immers allerlei soorten scholen, elk met een eigen karakter en doelgroep. Je wordt uitgenodigd om initiatieven te nemen om tot leren te komen: leren is ontwikkelingsgericht. Je leert niet alleen van je eigen docenten maar ook van de collega’s op de scholen. En niet te vergeten als studenten onderling!

Leergroei

Stage per semester

Semester 1

augustus t/m januari

Oriëntatie op twee scholen naar keuze, twee keer 3 weken
Begeleiding door een schoolopleider

Semester 2

februari t/m juli

Een dag per week op een van de scholen, passend bij je leervraag
Begeleiding door een vakdocent als dat mogelijk is, anders door een schoolopleider

Semester 3 en 4

augustus t/m juli

Een dag per week op een school naar keuze
Begeleiding altijd door een vakdocent (werkplekbegeleider)

Semester 5 en 6

augustus t/m juli

Twee dagen per week op een school naar keuze
Begeleiding altijd door een vakdocent

Semester 7 - 8

Afstuderen (LIO)

Handige downloads

De tweedegraads lerarenopleidingen van Windesheim leiden sinds 2010 op vanuit het concept Samen Opleiden: lerarenopleidingen en partnerscholen geven het.

Hier vind je praktische informatie die je misschien net wat verder kan helpen.

01

Wie doet wat - rollen binnen &wij

01

Wie doet wat - rollen binnen &wij

01

Wie doet wat - rollen binnen &wij

01

Wie doet wat - rollen binnen &wij

02

Wat is een VOG

02

Wat is een VOG

02

Wat is een VOG

02

Wat is een VOG

03

Stage vergoeding bij OOZ

03

Stage vergoeding bij OOZ

03

Stage vergoeding bij OOZ

03

Stage vergoeding bij OOZ