Ons beroepsbeeld
Vanuit de socialiserende functie van het onderwijs zie je het als opdracht om leerlingen te leren dat ze onderdeel zijn van een groter geheel, van een samenleving, van een traditie. Dit vraagt erom dat je midden in de maatschappij staat, dat je je bewust bent van de diversiteit tussen leerlingen en dat je een uitgebreid palet van instrumenten hebt om je daartoe te verhouden.
Je werkt vanuit het waarderend perspectief. Bij de brede basis die leerlingen nodig hebben worden van hun leerkrachten allerlei kwaliteiten gevraagd. Je leert bewustwording van je kwaliteiten en hoe je deze kunt inzetten in de dagelijkse praktijk. Je kunt omgaan met verschillen tussen mensen. Je weet deze verschillen te benutten als kansen om van elkaar te leren. Je gebruikt je kwaliteiten om invloed uit te oefenen op micro-, meso-, en macroniveau. Je kunt goed samenwerken in netwerken. Waar nodig weet je leiding te nemen en maak je gebruik van je veranderkundige kwaliteiten om het welzijn van leerlingen en collega’s en de ontwikkeling van de individuele kwaliteiten van anderen te bevorderen (je durft het roer om te gooien). In je aanpak ben je gericht op het leveren van maatwerk.
Daarnaast ben je in je aanpak zowel mens- als toekomstgericht. Deze gerichtheden uiten zich in je betrokkenheid bij het realiseren van een duurzame en menswaardige samenleving voor alle mensen. En je voert het gesprek over de optimale mix van ieders sterke punten voor optimalisatie van het team. Je staat in verbinding met de ander en met de wereld om je heen.
Je geniet ervan om met kinderen/jongeren te werken en je wilt levensverhalen delen. Je prikkelt, daagt uit en motiveert. Je vraagt waarover leerlingen zich verwonderen. Je begrijpt dat werken in het onderwijs betekent: werken in een steeds veranderende omgeving. En daar geniet je van.
Je hebt de intrinsieke bereidheid om jezelf telkens af te vragen: ‘Hoe ga ik dit doen? Wat vind ik hiervan? Wanneer ben ik tevreden en wanneer is mijn omgeving dat?’. Maar ook: ‘Hoe ontdek ik bij welke groep kinderen ik mij thuis voel? En op welke wijze creëer ik de omgeving die daarbij past?’ Dit uitgangspunt sluit aan bij de tweede pijler: je toont eigenaarschap.
De kracht van samenwerking is het sterkst als je ruimte hebt in je eigen rol. Als docent (in opleiding) krijg je grote vrijheid in de uitvoering van het werk: voor het nemen van initiatief, voor het nastreven van je professionele groei en voor het verwezenlijken van je leerdoelen. Dit betekent dat je uitprobeert, ontdekt en reflecteert op gemaakte keuzes en ook daardoor leert. Daaraan gekoppeld is een verantwoordelijkheid voor jezelf en voor de (online) omgeving waarin je werkt. Je hebt een voorbeeldfunctie, je bent je daar bewust van en je handelt daarnaar.
Je bent je ervan bewust dat je zelf het belangrijkste instrument bent dat je kunt inzetten om het leren van anderen te bevorderen. Vanuit dit bewustzijn heb je een diepgaand besef van, en vertrouwen met, je gehele persoon-zijn ontwikkeld.
Je weet wie je bent, waar je voor staat, wat je kracht is en waar je ontwikkelkansen liggen. Je bent creatief (zit niet vast in structuren), exploratief (onderzoekend), je kunt omgaan met onzekerheden, en je laat je niet uit het veld slaan wanneer de omstandigheden anders zijn dan verwacht. Je stelt hoge verwachtingen aan jezelf en aan anderen en je toont je elke dag opnieuw bereid om de volgende stap te zetten, samen met anderen.
Door de diversiteit aan onderwijskundige uitgangspunten van de scholen in dit partnerschap ervaar je verschillen tussen onderwijscontexten en neem je regie over je eigen ontwikkeling. De vraag ‘Wat heb je nodig bij de volgende stap?’ komt bij alle ontwikkelgesprekken aan de orde. Soms heb je voldoende aan de reeds bestaande breedte van de opleiding, soms is de vraag specifiek op jouw situatie van toepassing en worden maatwerkafspraken gemaakt.
Je ontwikkelt een goed gefundeerde visie op onderwijs en onderwijsvernieuwing. De kennis en kunde die je in je (professionele) leven hebt opgedaan weet je op een eigen wijze in jezelf te integreren, zodanig dat je hiermee in de praktijk kunt spelen. Je gebruikt deze kennis en kunde om anderen te helpen bij het ontdekken hoe ze willen leven en zich willen ontwikkelen, dienstbaar aan anderen en aan de wereld om hen heen. Je kunt omgaan met verschillen tussen mensen. Je weet deze verschillen te benutten als kansen om van elkaar te leren.
Ons onderwijs sluit aan bij de talenten en ambities van betrokkenen en is in balans met het uiteindelijke doel: het behalen van een diploma.
Je ervaart dat er verschillen tussen scholen zijn en ontwikkelt gevoel voor maatwerk binnen de onderwijskundige contexten. In ons gepersonaliseerde onderwijsaanbod (in lesprogramma’s en lessen) maak je didactische keuzes waarbij je rekening houdt met de verschillen in de manier waarop mensen leren en de interesses die ze hebben. Je leert leerlingen keuzes te maken in de steeds veranderende samenleving en anticipeert op nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs met een onderzoekende houding.
In De Expeditie leiden we je breed op. Je raakt bekend met zowel de meer reguliere, vertrouwde werkwijzen in het onderwijs, als ook vernieuwende werkwijzen, zoals project-based onderwijs dat werkt volgens onderzoekend en ontwerpend leren. Dit betekent voor jou dat je in aanraking komt met verschillende onderwijsconcepten en leeftijdsgroepen, in grotere en kleinere scholen in een ruim gebied rondom Zwolle. Dit helpt je bij het richting geven van de keuze van toekomstige leerwerkplekken. Als je kiest voor het Teachers College ondersteunt het je bij de keuze van jouw uiteindelijke uitstroomprofiel: docent basisonderwijs of docent voortgezet onderwijs.